måndag 18 maj 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 51.

Dag 51 (Måndag 18-05-2020)


Nu ni. Nu har jag suttit på en uteservering och druckit min café solo con hielo. (svart espressokaffe med is). Och det var sannerligen länge sedan jag gjorde det samma.
Händelsen tilldrog sig på en uteservering i Marbellas hamn, med solen gassande, båtar rullande invid kajerna och med doft av hav. Underbart.

Och visst har det märkts under dagen att Marbella har vaknat ur sin karantänsömn. Litet yrvaket måste jag tillstå, men staden har i alla fall vaknat. Det där riktigt sjudande folklivet lär vänta på sig, men det var betydligt fler människor i farten än vad jag sett sedan månader tillbaka. Många går med masker för ansiktet, liksom för säkerhets skull. Själv hade jag min mask med mig, dock löst hängande runt halsen. Skulle jag nu ändå smaka litet på friheten, så skulle jag minsann också andas frisk luft. Och förresten; hur dricker man kaffe med en mask för ansiktet? Det fick istället bli vederbörligt avstånd till andra kaffe-, öl- och drinksugna. Jag sökte upp en plats i skuggan, långt ifrån de andra gästerna, som för övrigt inte var så många.
Så nu är den punkten på min ”efter-karantän-bucketlista” avklarad. Nu väntar en öl på en strandservering, en tur med kanoten ut på havet, ett bad i böljan det blå, kanske en eller flera tapas någonstans där de serverar riktiga grejer, några besök vid några av mina smultronställen uppe bland bergen, och mycket mer…mycket mer.

Idag låter jag kaffet hyllas. För vad vore väl livet utan en café con hielo på en uteservering för att få upp pulsen litet när nu livet äntligen får börja på nytt...

Vi hörs i morrn… (för ännu fortsätter karantänen här…om än med litet lättnader…)
Björn

1 kommentar:

  1. Så härligt att ni äntligen får komma ut lite efter karantän i 50 dgr. Hoppas det lugnar ner sig med Covid-19 och att folk också tar det lugnt och lever i njutet.

    SvaraRadera