lördag 2 maj 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 35

Dag 35 (Lördag 02-05-2020)


Nu ni. Nu har jag äntligen varit ute på gatorna och stränderna för en ordentlig promenad, ensam men glad. Det var sannerligen inte igår.
Idag har myndigheterna äntligen släppt ut oss alla på gator för promenader, litet träning på egen hand eller för att bara gå ut och sätta sig på en bänk eller mur eller vad som helst. Vissa direktiv och regler finns förvisso, vilket dimmar friheten en inte så liten aning. 

Följande gäller:
Vuxna över 14 år får vara ute en timme under tidsperioderna 06-10 och sedan om kvällen mellan 20-23. Sammanboende kan få vara ute tillsammans i par om man så vill.
Vuxna över 70 år får vara ute mellan kl 11-12 och mellan kl 19-20. Behöver de assistans kan en vuxen få gå med dem.
Barn under 14 år får vara ute i förälders sällskap mellan kl 12-19. En timmes regeln gäller även här.
Under alla omständigheter så ska ”social distansiering” råda, vilket innebär 2 meters avstånd. Inga folksamlingar alltså. Man får promenera och vara på stränderna, men inte bada. 
Man måste hålla sig inom en radie om högst 1 km från hemmet.
För övrigt får man som tidigare åka till affären för att handla mat och förnödenheter som tidigare. Där råder inga tidsramar.

Under helgen som kommer är det meningen att man ska få idka vattensport ute på havet. Fritt fram att surfa och, till min egen glädje, paddla kanot ute på havet.

Jag måste erkänna att jag under morgonens raska promenad var som en kalv på grönbete. Det var en härlig känsla. Speciellt när jag låtsades att det här med karantänen bara var en taskig dröm som jag haft under natten.
Längs vägen mötte jag många lika glada och det var hälsningar och leenden hela vägen. Inte undra på att jag kände mig som en ”King of the road”...

Vi hörs i morrn…
Björn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar