måndag 4 maj 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 37.

Dag 37 (Måndag 04-05-2020)


Här hos oss i Spanien fortsätter den gynnsamma utveckling, som vi har förärats under de senaste två-tre veckorna. Antalet nya smittade sjunker, antalet avlidna per dag sjunker, antalet som vårdas på sjukhus sjunker och, tack vare detta, så ökar antalet tillfrisknade mer än antalet som insjuknar. Spanien håller på att friskna till. Rehabiliteringen av hela samhället går sakta framåt. Många tycker att det går alltför sakta. Regeringen och dess politiker säger att det måste gå långsamt. De är rädda för en andra våg av smittspridning. Bland vanligt folk är åsikterna splittrade. De flesta är oroliga för framtiden. Vissa för att smittan ska bli kvar som ett dolt hot för all framtid, andra för att den egna ekonomin och landets räkenskaper ska rasa ihop totalt. Båda grupperna motiveras av oro, rädsla. Fokus tycks helt ligga på det som oroar, skrämmer, det som man vill undvika.
Finns det då en annan väg att gå? 
Själv tror jag det. Jag tror på visioner. Nu talar jag om de visioner som vi alla framkallar medvetet i våra egna tankar. Mest tror jag på den kraft som finns gömd i dessa visioner. Den lust och den beslutsamhet som de rätta visionerna förmår skapa. Jag tror att ska vi kunna skapa en ny och bättre värld att leva i, så måste vi först ”se” hur en sådan värld skulle kunna se ut. Det är nämligen så man skapar något nytt och bättre. 
Bygger man istället det nya på att försöka eliminera rädsla och oro, kommer man bara att ”se” det som skrämmer. Med stor risk att man kommer att skapa än mer rädsla, än mer oro och än mer nytt som skrämmer. Visionena kommer att förbli fyllda av det som skrämmer.
Naivt? Ja kanske. Men så är jag ingen politiker som jagar röster eller ens en som jagar nya och fler läsare eller någon annan som inte skyr den magnetism, populism och publicitet som oron och rädslan förmår skapa. 
Hos mig, hos dig, hos alla, så kommer något till slut att ta kål på oss. Vår tid på jorden är de facto begränsad. Det är min övertygelse att det finns bättre sätt att ta vara på den tiden än att med jämna mellanrum låta sig skrämmas av farsoter och annat elände.
Lev väl, min vän. Låt dig inte skrämmas. Ingen behöver låta sig skrämmas för att underkasta sig vad andra tänker, tycker och säger. Offra inte ditt liv i rädslans mörka och djupa brunn. Skapa din egen värld med egna visioner fyllda av glädje och välstånd. Det är vad vi alla kan lära av den här tiden. Och kanske vad världen i själva verket behöver just nu.
Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar