tisdag 5 maj 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 38

Dag 38 (Tisdag 05-05-2020)


Idag meddelade myndigheterna här i södra Spanien att ingen enda har avlidit i sviterna av Covid-19 i Mälagaprovinsen under de senaste 72 timmarna. Antalet nya smittade som registrerats är nu nere i endast 10 det senaste dygnet.
Det går sannerligen mot slutet. Om inte för hela Coronapandemin, så åtminstone för den här tiden med karantän och kaos. Här i syd hoppas vi på rejäla lättnader i restriktionerna redan till kommande helg. Vi får se hur det går med det. Inga besked har lämnats ännu i alla fall.

Det är svårt att låta bli att fråga sig den där frågan, som ingen vare sig vill eller kan svara på; …hur länge till…? 
Jag kan inte låta bli att jämföra känslan som jag hade som barn när julen närmade sig och den dagliga frågan till min mamma var då; …hur länge till…? Dagliga förresten, förmodligen ställdes väl frågan otaliga gånger varje dag…
Samma sak här och nu. Jag kan inte låta bli att spekulera runt hur länge till vi ska behöva vänta innan vi alla kan gå vidare och på allvar blicka framåt.
Idiotiskt förstås. Ingen vet svaret. Inte jag. Och heller ingen annan. Vi kan bara spekulera. Och spekulera igen.

Så idag låter jag någon annan ställa frågan och spekulera. Det får bli Mark Knopfler som får stå för frågandet i dagens musikvideo.
Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar