torsdag 2 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN (Dag 5)

Dag 5 (Torsdag 2-4-2020)

Idag, fan tro´t, men just idag under myndigheternas dagliga presskonferens, så uttrycker man en, om än blygsam, optimism över att kurvorna för Coronavirusets spridning här i Spanien visar en tydlig tendens att plana ut och att vi därför kan förvänta oss en begynnande nedåtgående kurva. Vad som ändå återstår tills vi kan jubla och åter mötas fritt ute på gator och torg ligger dock ännu gömt i ovisshetens mörka rum. 
Trots allt - ändå en smula optimism.
Och det är vad vi alla behöver just nu. Optimism och framtidstro.

Igår under en av mina många turer runt min lilla motionsrunda (Den är exakt trettio steg lång och går runt vår lilla trädgårdstäppa…) kom en av katterna som huserar i grannskapet passerande utanför stängslet. Plötsligt klättrade den över stängslet in till min närmaste granne. Blygsamma trettio sekunder senare kom den tillbaka över stängslet, men nu med en mus i käften. Den uppehöll sig sedan utanför min grind, lekande med den nu redan döda musen. Någon timme senare, när det var dags för ännu en runda motion, upptäckte jag den döda och sargande musen liggande i gräset på min sida stängslet.
Satt i karantän, tankfull och letande efter tecken från skyn, kunde jag inte motstå frestelsen att försöka tolka det som hänt som något mer än bara en tillfällighet. Det här kom jag fram till:
Tolkning 1: Katten ville visa att vårt dagliga bröd alltid kommer till oss.
Tolkning 2: Katten ville visa att en lek med döden kan sluta med att döden besöker vår lustgård.
Tolkning 3: Katten ville visa att eftersom jag inte ger den mat, så kan jag själv få smaka på det som den av nöd tvingas äta.
Vilken av tolkningar som är den rätta, har jag ännu inte bestämt mig för. Allt är ju ändå bara tro och tvivel.

Det blir många tankar, när man är avskuren från så mycket annat. Andra tankar jag har, går även till er mina vänner i när och fjärran. Frågor om hur ni har det, vad ni upplever, hur ni mår, vad ni tänker på, passerar mitt medvetande varje dag. Jag skulle bli riktigt glad för varje kommentar som ni lämnar angående detta. Skriv några korta rader i kommentarsfältet om du känner för det. Uppskattat blir det. Var så säker.
Kanske kan dagens musikvideo ge inspiration.
Vi hörs i morrn.
Björn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar