tisdag 14 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 17

Dag 17 (Tisdag 14-04-2020)

Idag kan jag med glädje berätta att här i Andalusien så har vi från igår till idag ingen ökning alls av antalet nya smittade. Noll procent 0,0%. Och här i Málagaprovinsen heller inga nya döda sedan igår. 
Det går med andra ord ännu mer åt rätt håll.
Än är det förstås alltför tidigt att ropa ”Hej” alltför högt, men att det går åt rätt håll står i alla fall bortom alla tvivel.
Dessutom skiner solen här idag. Inte helt från en klarblå himmel, men den värmer i alla fall gott.

Tyvärr så går ekonomin i landet på kryckor och enligt alla förståsigpåare, så kommer den att göra så under lång tid och man spår nu en väntad arbetslöshet för det här året på över 20%. 
Många har dock sedan igår återvänt till sina arbeten. Tyvärr så är det också många som fortfarande tvingas stanna kvar hemma på grund av att deras arbetsplatser hålls stängda. 
Regeringen har utlovat mycket hjälp, och det är bara att hoppas att denna hjälp inte bara är tomt prat och ett sätt att stävja den politiska debatten och att folk och familjer får den hjälp de behöver.
Själv är jag ju egen företagare bland många andra i det här landet och jag måste få säga att jag långt ifrån känner mig hoppfull inför den hjälp från myndigheter som erbjuds. Ska det bli något av det här året, så får jag nog lita mest på mig själv. Nu är jag van vid det, så det ska nog gå ihop.

Just nu är ändå det viktigaste att man håller sig frisk och på benen. Här hemma hos mig ska vi nog överleva både virus och inskränkningar i ekonomin.
Hoppet och framförallt optimismen tänker i alla fall jag inte ge upp.

Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar