lördag 25 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 28

Dag 28 (Lördag 25-04-2020)

Man kan lära sig något av varje händelse, av varje situation och varför inte av varje ögonblick. Det gäller bara att vara öppen för att vilken situation som helst kan vara en möjlighet för att insupa något nytt och kanske nyttigt.
Idag gjorde jag själv en sådan insikt i en helt vardaglig situation.
Ett enkelt samtal med en granne, fick mina hjärnceller att koppla in ordentligt och en av de värsta effekterna av den här Coronakrisen stod plötsligt klart och tydligt för mig.

Samtalet rörde sig om det som det mesta handlar om under de här tiderna.
Coronavirus. Karantän. Sjukdomar. Dödstal. Ekonomi. Arbetslöshet.
Min granne var orolig. Riktigt orolig. Han hade läst ditt och datt i tidningarna och på TV-nyheterna hade de sagt det och det. Jag lyssnade artigt och uppmärksammat till hans klagan och oro och jag förstod ganska snart att jag nog allt fick göra vad jag kunde för att mildra hans oro.
Framförallt oroade han sig för smittspridningen, som han menade, trots karantänen, var helt bortom kontroll. Jag lyckades faktiskt lugna honom just på den punkten genom att sätta alla siffror som presenterats i relation till folkmängd och så vidare. 
Vi fortsatte samtalet, men det tog inte många meningar förrän nästa orosmoln dök upp. Den här gången handlade det om att viruset skulle mutera och allt skulle starta upp igen. Jag lyckades faktiskt lugna honom på den punkten också genom att förklara att om just det vet ingen någonting just nu, att vad han hört bara var spekulationer. Han höll med om det och lugnade åter ner sig.
Några meningar senare var det dock dags igen. Den här gången handlade det om ekonomin. Samma visa igen. Och sedan igen. Och igen.

Det slog mig plötsligt att det passerade väldigt kort tid från det att han lugnat ner sig tills nästa orosmoln dök upp. 
Det slog mig att kanske är vi födda oroare. Som är det en sak som tycks inbyggd inom oss. Så istället för att försöka ”brainstorma” fram en sundare förklaring till det som oroade grannen så, jag vet inte varifrån jag fick det, men jag sa bara att:
- ”Om du tänker fortsätta att oroa dig, så kommer du alltid att hitta något att oroa dig för. Och om tänker stressa upp dig, så hittar du alltid något att stressa upp dig för.”
Jag tog ett djupt andetag. Sen fortsatte jag.
- ”Men om du tänker må bra, så kommer du också att hitta något att må bra av. Tänker du slappna av, så hittar du också något att slappna av inför. Tänker du vara tacksam, så hittar du tillslut något att vara tacksam för.” 

Hur vi än vänder på saker och ting, så börjar allting med en tanke och sedan ett beslut att begå det som tanken säger. Valet är helt enkelt vårt eget.
Och det är väl kanske härifrån som hela den här paniken runt Coronaviruset och dess följder kommer. Vi matas hela tiden med olika teorier om mer eller mindre tänkbara följder. Ingen vet helt säkert. Experter spekulerar och media hänger på.
Du som läser det här kan i alla fall bryta den här paniska cirkelgången genom fundera på det som du just har läst. Fundera också på vad i din nuvarande omgivning som du kan känna dig bra, glad och tacksam för. Helt enkelt vad har du runt dig som just nu får dig att må bra och känna tillförsikt inför framtiden av. Det behöver inte vara något märkvärdigt. Tvärtom. Sök! Så kommer du att hitta det du söker. Och allteftersom du finner det du söker kommer du att hitta mer och mer.

Dagens musikvideo kan kanske ge dig en puff framåt. För framåt måste vi fortsätta.
Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar