måndag 13 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 16

Dag 16 (Måndag 13-04-2020 Annandag Påsk)


Här i Spanien är påsken över för i år. Här firar man nämligen inte Annandag Påsk. Från och med idag upphör också den totala nedfrysningen av ekonomin i landet. Det är meningen att medborgarna ska återvända till sina jobb i den mån det är möjligt. Så även jag. 

Detta innebär att jag från och med nu är tillgänglig för mina patienter. Dock måste jag lägga in ett par brasklappar. För det första förutsätts det att jag själv är helt frisk. Och jag garanterar härmed att om jag skulle känna av något som helst symptom som kan tyda på att jag skulle vara smittad, så är det min skyldighet att inte åka på jobb. En självklarhet naturligtvis. Men det innebär också att om någon av mina patienter skulle känna av något som skulle kunna vara Coronasmitta, så förutsätter jag att man i så fall meddelar mig detta och avbokar behandlingen.
Jag vill också klart deklarera att mitt behandlingsbord desinficeras noggrant både omedelbart före och omedelbart efter varje genomförd behandling. Tillika mina dyrbara händer förstås. Munskydd kommer också att användas under behandlingarna.
Säkerheten främst är vad som gäller alltså.

Förövrigt så fortsätter siffror och kurvor att sjunka. Helt enligt det förväntade. Antalet nya smittade under senaste dygnet nere på en ökning om 2,1% totalt för hela landet. Här i Andalusien är samma indikation nu nere på 1,8%. 
Det ser bra ut med andra ord. 
Förhoppningsvis börjar det minskade trycket på sjukvården att märkas, vilket ju har varit och är hela meningen med den här karantänen.

Idag regnar det igen hos oss. Värmen och solen är därför efterlängtad nu. Detta trots att jag är väl medveten om att snart, snarare än snart, så sitter de flesta av oss här nere och flåsar och klagar på värmen ändå.

Summa summarum av detta senaste dygn är att hoppet lever och växer. Jag tror och tycker fortfarande att den här världen är ”a wonderful world”.

Njut av dagens musikvideo.
Vi hörs i morrn…
Björn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar