fredag 10 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 13

Dag 13 (Fredag 10-04-2020 Långfredag)


Under påskhelgen har polisen nu ökat sina insatser vad gäller kontroller av bilar och dess förare och passagerare. På så sätt försöker man stoppa försöken att bryta karantänen för att ta sig ner hit till kusten för att fira påsk. Och tydligen är det fler än man kan ana som försöker. Böter på mellan 300 till 1000 Euros är vad man riskerar om man åker fast och inte kan motivera sitt resande. 
Själv har jag dock inga planer på något som helst resande under helgen. Det får bli en tur till mataffären i morgon och inget mer.
Jag hyser dock en del förhoppningar om att det under kommande vecka kan bli några, om än blygsamma. lättnader i kärantänsrestriktionerna. Vi får se hur det blir med det.

Helt klart är att alla kurvor och alla siffror tyder på att epidemin har bromsats upp och att vi nu kan ana de första tecknen på en början till dess slut. På många håll i landet är det nu fler som tillfrisknar än vad det är som insjuknar. Ett av dessa ställen är där jag själv bor, i provinsen Málaga. vi får hålla tummarna och hoppas att den tendensen håller i sig.

Påskhelg ja. Då ska det väl vara litet fest. 
Här i södra Spanien är påsken, vilken jag berättade om igår, en riktigt stor högtid. Tyvärr kom årets fest av sig redan långt innan den ens hade börjat. Det hindrar dock inte människor från att roa sig på egen hand. Idag i bostadsområdet där jag själv bor är det många som grillar på balkongerna. Man kan också höra en del sång och musik här och var. Hoppet lever ännu i alla fall.

Förövrigt går livet sin gilla gång. Ett koltrastpar som har min trädgårdstäppa som revir tycks nu vara klara med bobyggandet. Honan har jag knappt sett idag. Hon ligger troligtvis redan och ruvar på sina ägg. 
Idag har vi vackert solsken och i trädgårdar och planteringar skjuter växter, träd och buskar nya skott och nya blommor. Tack vara den ringa trafiken hörs fågelsången klinga överallt. 
Det är en vacker dag i en vacker värld. Månne bjuder just denna dag på en definitiv vändning vad det gäller coronavirusets spridning. 
Jag tror på det.

Dagens musikvideo har föreslagits av en god vän till mig - Christer ”Crille” Andersson - tidigare fotbolls- hockey- och bandystjärna i Älgarna från Härnösand, tillika driven jazzsaxofonist och en dansant herreman med hjärtat på det rätta stället. Tack för den Crille.
Lyssna, le och njut.
Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar