torsdag 9 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 12

Dag 12 (Torsdag 09-04-2020)


Idag är det Skärtorsdag. Sägs det. det märks i alla fall inte. Gatorna är tomma och det kommer inte att bli någon påskprocession genom Gamla Stan här i Marbella heller. Det brukar annars vara en stor begivenhet bland de spanska befolkningen. Folk går man ur huse och på gator och torg trängs människor i femdubbla led för att få en skymt av skådespelet.
Men i år blir det inget med det. Myndigheterna har ställt in allt sådant i Coronavirusets spår och anda. Befolkningen får vackert hitta på något annat att roa sig med under den här påskveckan.

Siffror och kurvor berättande om smittspridningen i landet har under de senast dagarna stigit något igen. Sedan igår har de dock åter sjunkit. Så det går forfarande åt rätt håll på den fronten. 
Myndigheterna har pratat om om att från och med måndag lätta något på restriktionerna. Vi får se hur det blir med det. Idag under en färd med bilen för att handla havregryn i svenskbutiken i Nueva Andalucia såg jag faktiskt inte en enda polisbil ute på vägarna. Och det är länge sedan, kan jag lova. Måhända har man släppt litet på bevakningen trots allt.

Som sagt var jag på besök i svenskbutiken idag. Svenskar är ett tåligt folkslag. De inrättar sig sannerligen efter förordningar och bestämmelser. I svenskbutiken får det just nu på grund av karantänbestämmelserna bara vistas tre (3) kunder samtidigt i butiken. När jag kom till butiken stod en kö om cirka tio hungriga kunder och väntade med stipulerade två meters avstånd mellan sig. Jag hörde inte en enda av dessa hungriga klaga eller gnälla. Inget bråk och och inga skandaler, bara lågmälda samtal och troget väntande på sin tur att frossa bland godsakerna i butiken.
Jag fick förstås, som sig bör, ställa mig sist i kön. Detta trots att jag bara skulle ha två ynka paket med havregryn med mig därifrån. Det tog mig nästan fyrtio minuter innan det blev min tur. Men vad gör man inte för det traditionella kvällsmålet bestående av en väl tilltagen portion havregrynsgröt. Nu har jag i alla fall tillräckligt med gryn för åtminstone en månad framåt. Så jag lär överleva.

Med det får det räcka med rapportering för idag.
Lyssna på dagens musikvideo. Och skratta gärna med, om du vill. Om inte åt annat så åt min kvällsgrötsdiet. Något som jag för övrigt har med mig sen barnåren. Jag har lagat gröt till mig själv varje kväll sedan jag var i 7 års åldern. (Det är för övrigt därför som jag har ”råg” i ryggen. Så det så.)
Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar