lördag 11 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. Dag 14

Dag 14 (Lördag 11-04-2020, Påskafton)


Siffror och kurvor visar nu på en klar avmattning vad gäller Coronavirusets framfart här i Spanien. Antalet nya sjukdomsfall sedan igår är klart lägre än antalet tillfrisknade under samma tid. 
Är vi då äntligen på allvar över den värsta toppen av den här krisen? 
Jag vill tro det. Och jag vill också tro att myndigheterna har förstånd att ta oss ur det här utan bakslag i form av nya utbrott. Vi kommer att få ge oss till tåls ytterligare ett tag. Men vet vi bara att vi är på väg åt rätt håll, så tror jag också att Spanien, som nation, kommer att klara av det här. 
Förhoppningsvis kommer vi alla att ha lärt oss något av det som har hänt också. Något som biter sig fast och blir en varaktig lärdom.

Påskafton idag. Och påskfirandet över hela Spanien är fortfarande lugnt och städat. I skrivande stund sitter jag och väntar på kvällens 5 minutersfest här i kvarteret. På samma vis som när en fånge i isoleringscell för allt i världen inte vill missa sin dagliga timme i rastgården, vill heller ingen här missa 8-slaget under kvällarna. Det är ju då som kontakten med resten av världen hålls vid liv. Det är bara några få minuters gemenskap, men oj vad det piggar upp.

Vi har fortfarande typiskt vårväder här i södra Spanien. Vilket betyder ostadigt väder. Det är ömsom sol och varmt och ömsom regn, blåst och kyla. Termometern åker jojo upp och ner och det vore skönt om det på den fronten kunde stabilisera sig litet mer. Inte minst för virusets skull. Virus trivs inget vidare när det är varmt nämligen. Och med litet ordentligt sydspanskt väder med sol och kortbyxväder, så kanske övergången från kris och karantän till framtidstro och frihet blir litet kortare. Vem vet. 

Själv längtar jag mer och mer efter stränder och inte minst efter havet. Jag bor bara fyra hundra meter från närmaste strand, men jag har inte sett vare sig soluppgången eller solnedgången över det vackra och lockande Medelhavet sedan länge nu. Jag får fortsätta att drömma om dessa stunder och när jag sluter mina ögon kan jag ju faktiskt både se och höra mitt hav. Underbart.

Så njut av min hyllning till havet under dagens musikvideo.
Vi hörs i morrn…
Björn


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar