måndag 27 april 2020

RAPPORT OM LIVET UNDER DEN SPANSKA KARANTÄNEN. DAG 30

Dag 30 (Måndag 27-04-2020)

Idag har myndigheterna meddelat att smittspridningen av Coronaviruset här i Marbella, där jag bor och verkar, är obetydlig. Kommunen har i runda tal 150.000 invånare och av dem så har endast 222 hittills smittats av viruset. Hur många av dem som dessutom friskförklarats framgår inte av meddelandet, men det bör vid det här laget vara ganska många.

Med tanke på att viruset dessutom och definitivt är på tillbakagång i hela Spanien, så kan vi nog känna oss ganska trygga här vid det här laget. Risken för smitta förefaller vara praktiskt taget borta. Nu är det bara att hoppas att myndigheterna startar nedtrappningen av restriktionerna så snart som möjligt så att vi kan börja leva ordentligt igen. Sommaren står för dörren.

Inför sommar och turistsäsong så hoppas jag att Spanien som land, Costa del Sol som turistattraktion och alla vi som bor här, fortfarande inger förtroende hos alla er som på olika vis vistas här under kortare eller längre perioder. 
Jag vill tro att jag talar för alla som bedriver någon typ av verksamhet här. Är det så fastighetsmäklare, bar- och restaurangidkare, hantverkare, folk som arbetar inom servicenäring, hälsojobbare som jag själv eller vad helst det nu är som människor från när och fjärran har valt att satsa tid, pengar och arbete på att etablera i denna fantastiska och mycket internationella miljö. Vi välkomnar er alla tillbaka hit så snart gränserna åter är öppna.
Have faith in us…

Vi hörs i morrn…
Björn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar